Letisko Orlové bolo situované severne od mesta Považská Bystrica približne 400-500 metrov od koryta rieky Váh čo malo aj za následok, že bolo niekoľkokrát zatopené.

Severná hranica letiska sa tiahla okolo pohoria Hôrka (471 m. n. m.) a rovnobežne s prašnou nespevnenou cestou z obce Orlové do obce Považské Podhradie.  Rozloha letiska bola približne 400 x 600 metrov, ležalo cca. 280 metrov nad úrovňou mora a na severe a východe hraničilo s poliami. Hranica bola vymedzená drevenými kolíkmi bielej a červenej farby rozostúpenými v rovnomerných intervaloch. Na juhozápadnej strane stáli dva provizórne drevené hangáre s plechovou strechou a nápisom „Považská Bystrica – Letisko Orlové“. Vedľa hangáru stál stožiar s veterným rukávom.

Letisko nemalo žiadne dráhy a lietadlá pristávali na tráve.

Do prevádzky bolo uvedené v lete roku 1949. Letisko slúžilo od roku 1952 ako praktické letisko pre členov Sväzarmu z Považských strojární a bolo tiež strojárňami využívané ako aero-taxi servis napríklad medzi Považskou Bystricou a Prahou. Medzi podnikových pilotov patrili napríklad Ján Režňák, stíhacie eso Slovenskej armády – východný front, alebo pán Kolník, ktorý zahynul pri leteckej havárii po kolízii s drôtmi vysokého napätia nad Kukučínovou ulicou. Obeťou leteckej havárie počas vyhliadkového letu pri leteckých dňoch v Považskej Bystrici v priestore letiska bol aj pán Gajdičiar.
Taktiež slúžilo aj miestnemu Aeroklubu.

V roku 1955 bol terén vyrovnaný za pomoci niekoľkých buldozérov a civilných robotníkov. V tomto roku sa na letisku nachádzali dva dvojplošníky a 6 kusov vetroňov. Neskôr sa vo vlastníctve letiska objavili napríklad aj 4-miestny Fairschild, Piper, Sokol a iné.

Letisko muselo byť zrušené pri regulácii rieky Váh. Stavitelia vodného diela mali možnosť presunúť tieto plochy na iné miesto, no predstavitelia mesta nemali záujem o to, aby bolo v Považskej Bystrici letisko aj naďalej. Miestny aeroklub sa tak musel presunúť do iného mesta. Niektorí začali lietavať v Žiline, iní v Dubnici nad Váhom.

letisko2letisko1

Zdroj: Laco Akro, pán Peter Achejov, gonzoaviation.com, CIA archívne dokumenty
Fotografie: Marián Hadnagy, pán Metzker, pán Pauer, pán Laco Makay

 

podpor_nas_web